COVID 19 - Ważna informacja
18.03.2021

Regularna wymiana płynów eksploatacyjnych - co trzeba wiedzieć

Właściciel każdego auta, jeżeli chce uniknąć drogich i skomplikowanych napraw, powinien regularnie dbać o stan techniczny swojego pojazdu. Jedną z ważniejszych rzeczy, które powinien robić każdy kierowca, jest kontrolowanie stanów płynów eksploatacyjnych i ich ewentualna, w razie potrzeby, wymiana.

W większości samochodów dostępnych aktualnie na rynku, znajdują się następujące płyny eksploatacyjne:

  • olej silnikowy,
  • olej do skrzyni biegów,
  • płyn hamulcowy,
  • płyn do chłodnicy,
  • płyn do układu wspomagania kierownicy,
  • płyn do spryskiwaczy,
  • czynnik chłodzący w klimatyzacji.


Z reguły w książce serwisowej danego pojazdu znajdują się informacje od producenta, co ile należy kontrolować stan i ilość danego płynu eksploatacyjnego i kiedy trzeba albo uzupełnić jego braki, albo wymienić na nowy.


Wymiana poszczególnych płynów eksploatacyjnych


W przypadku oleju silnikowego podaje się dwie wartości: albo ilość przejechanych kilometrów, albo okres czasu (z reguły rok), po której trzeba wymienić olej na nowy. Nie można w nieskończoność, tylko uzupełniać ewentualne braki oleju silnikowego. Trzeba wg określonych wytycznych wymieniać cały olej silnikowy, gdyż ulega zużyciu i jego parametry się pogarszają, przez co silnik pojazdu jest narażony na uszkodzenia.

Olej do skrzyni biegów także trzeba co jakiś czas kontrolować i w razie potrzeby wymieniać. Nie ma z reguły potrzeby uzupełniania jego stanu, a wymiana powinna nastąpić mniej więcej co 80-100 tys. km przebiegu. Dzięki temu unikniemy możliwych i bardzo kosztownych usterek.

Płyn hamulcowy wraz z wiekiem traci swoje właściwości, dlatego producenci zalecają jego wymianę z reguły mniej więcej co 2 lata. Najlepiej podczas corocznego przeglądu auta zlecić także kontrolę zawartości wody w płynie hamulcowym. Nie może być jej więcej niż 1%.

Płyn do chłodnicy zaleca się wymieniać raz na 2-3 lata. Trzeba sprawdzać regularnie ilość płynu chłodniczego, gdyż często zdarzają się mikroskopijne nieszczelności, przez co w układzie chłodniczym może dochodzić do wycieków. Ubytki te należy oczywiście uzupełnić.

Płyn do układu wspomagania kierownicy z reguły warto kontrolować co 60 tys. km i w zależności od tego, w jakim jest stanie, wymienić. Płyn, który utracił swoje właściwości, może doprowadzić do kosztownych usterek, jak chociażby uszkodzenia pompy wspomagania. Warto więc temu zapobiec, sprawdzając regularnie jego stan.

Płyn do spryskiwaczy należy uzupełniać na bieżąco. Warto przed planowaną dłuższą trasą sprawdzić, czy przypadkiem nie trzeba go dolać, aby potem w trasie nie być zaskoczonym, gdy go zabraknie. Pamiętać trzeba także o tym, żeby już jesienią wymienić płyn na zimowy, gdyż w przypadku nocnych przymrozków – może on po prostu zamarznąć w przewodach i nie będzie możliwe umycie nim szyby, co znacznie utrudni albo wręcz uniemożliwi jazdę autem.

Ostatnim płynem eksploatacyjnym w samochodzie jest czynnik chłodzący w klimatyzacji. Dotyczy on oczywiście tylko aut w nią wyposażonych. Czynnik ten należy sprawdzać co 1-2 lata. Jeżeli klimatyzacja działa mniej wydajnie, to może być to oznaką, iż jest za mało czynnika w układzie.


Podsumowanie


Jak widać w każdym samochodzie znajduje się kilka różnych płynów eksploatacyjnych, których stan i ilość trzeba regularnie kontrolować. Jeżeli będziemy pilnować dat wymiany oraz uzupełniać płyny naszym aucie, możemy w ten sposób zmniejszyć ryzyko wystąpienia poważnej usterkę oraz podnieść komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy.



Aktualności i wydarzenia




Zasady i warunki Polityka prywatności Kariera